Fietsers in Eindhoven: wat beweegt ze?

Voor Shift Gedrag heeft Veldwerk interviews afgenomen in de binnenstad van Eindhoven om inzicht te krijgen in de beweegredenen van fietsers. Zij willen deze doelgroep stimuleren om nóg vaker met de fiets naar de binnenstad te komen – en daarvoor is inzicht onmisbaar. Onze veldwerkers zijn naar het
18 Septemberplein gegaan om daar met fietsende bezoekers van de stad in gesprek te gaan. 

Campagne in beweging

Shit Gedrag en Scheepens ontwikkelden een campagne om fietsend bezoek aan Eindhoven verder te stimuleren. Deze is zichtbaar op Abri’s, sociale media en heeft op 15 juni een leuke actie gekregen met een pop-up fietsstation, waarbij mensen door een lokale kunstenaar hun fietsen kunnen laten ‘pimpen’. Maar: wat beweegt mensen om de fiets te pakken – en wat houdt hen soms nog tegen? Voor dat inzicht schakelden zij Veldwerk in 

In gesprek met fietsers

Veldwerkers Wouter, Jil en Emma trokken hiervoor naar het centrum van Eindhoven, waar zij post hielden bij de grote fietsenstalling op het 18 Septemberplein. Zij knoopten daar praatjes aan met meer dan 80 fietsende bezoekers aan de stad. Vragen volgden over factoren die bijdragen aan hun keuze voor de fiets, maar ook naar redenen om eventueel voor een ander vervoersmiddel te kiezen.

Input voor gedragsverandering

Met de verworven inzichten heeft Veldwerk een bijdrage geleverd aan de campagne van Shift Gedrag. Zij weten nu beter hoe zij deze specifieke groep Eindhovense bezoekers kunnen bereiken. Zo komt meer schoon en duurzaam vervoer in de binnenstad weer een stapje dichterbij.

 

Wil jij jouw doelgroep ook echt begrijpen?

Wij helpen je graag om de mensen achter het gedrag te leren kennen. 
Neem contact met ons op en ontdek wat Veldwerk voor jouw campagne of project kan betekenen.

Wil je ook samenwerken? Neem contact op.